RDL maakt van bentoniet een oplossing voor landbouw

Bilzens bedrijf werkt aan oplossing voor droogte

BILZEN/OVERPELT
Het jonge Limburgse bedrijf RDL werkt momenteel aan een oplossing voor lange droogteperiodes in de landbouw. De basis daarvoor is bentoniet, een kleiachtige stof die vrijkomt bij boringen en doorpersingen. RDL heeft er al een patent op genomen.

De nieuwe regels voor de behandeling van bentonietslib vormden de aanleiding van de Bilzense uitvinding. Bentonietslib is een mengsel van grond en bentoniet dat vrijkomt bij grote boorwerken en doorpersingen. “Bentoniet is een grijze, kleiachtige substantie die met name bij boringen wordt gebruikt om het boorproces te vergemakkelijken”, weet Ann Van Den Bosch van adviesbureau EnAdviS. “Het is een natuurlijk product dat samen met de grond na boringen wordt afgevoerd en hergebruikt.
Maar om te voorkomen dat mogelijke grondverontreiniging daardoor verspreid wordt, komen er tegen 1 april 2019 nieuwe regels volgens de principes van de traceerbaarheid: de stromen moeten
opgevolgd kunnen worden en systematisch gecontroleerd op eventuele verontreiniging, onder toezicht van de Grondbank.”

We zijn al vijf jaar aan het denken om op basis van bentoniet een bodemverbeteraar te ontwikkelen, die ideaal is voor de landbouw bij lange
droogteperiodes

RONNY HENDRIKX,
CEO RDL

RDL maakt van bentoniet een oplossing voor landbouw
ronny - rdl

Het zijn die nieuwe regels die de broers Ronny en Peter Hendrikx van RDL uit Bilzen aan het denken hebben gezet. “Bentoniet houdt water namelijk goed vast en geeft het erg geleidelijk weer af”, zegt CEO Ronny Hendrikx. “We zijn al vijf jaar aan het denken om op basis daarvan een bodemverbeteraar te ontwikkelen, die ideaal is voor de landbouw bij lange droogteperiodes. Nu zijn wij klaar voor de eigenlijke
ontwikkelingsfase.”

Testen

Testen wezen al uit dat de nieuwe bodemverbeteraar de ontwikkeling van de wortels stimuleert en de opbrengst verbetert. Tegelijk zijn er minder meststoffen nodig, en dus ook minder stikstof. “Testen bij aardappelen leverden een extra rendement van 14,8 procent op, en een verhoging van het zetmeel in de aard-
appelen met 22 procent”, weet Peter Hendrikx.

Om tegen volgend voorjaar klaar te zijn investeert RDL momenteel “een paar miljoen” euro in zijn vestiging in Pelt om het bentoniet uit slib te halen, te controleren en verder op te werken tot de veelbelovende bodemverbeteraar.

Het bedrijf laat zich voor het traject begeleiden door Vlaio. “Wij begeleiden de ontwikkeling en wijzen de weg naar steun en subsidies”, zegt bedrijfsadviseur Mieke Martens van Vlaio. Ook deinvesteringsmaatschappij LRM gelooft in de plannen van RDL en kende een Klimop-lening van 250.000 euro toe. “Daarnaast hebben we een patent voor België genomen en een Europese bescherming voor een jaar”, aldus Ronny Hendrikx. “Als alles goed gaat, zijn we binnen een half jaar klaar om het slib te ontvangen in een van onze zeven vestigingen in Vlaanderen.”

Bron: HBVL dinsdag 25 september 2018 - Bedrijven